TPMS renkaiden paineenvalvontajärjestelmä

(Tire Pressure Monitoring System)

Renkaiden paineenvalvontajärjestelmät (TPMS, Tire Pressure Monitoring System) yleistyvät uusissa autoissa. Järjestelmät on kehitetty antamaan kuljettajalle ajonaikaista tietoa renkaiden ilmanpaineista tai niiden muutoksista.

Uuden EU-asetuksen mukaan tulee kaikkien marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksyttyjen autojen olla varustettu automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (TPMS, eli Tire Pressure Monitoring System). Kyseinen asetus astui voimaan 1.11.2014. Trafin viimeisen linjauksen mukaan järjestelmän pitää olla päällä uuden ajoneuvon myyntihetkellä ja aktiivisessa järjestelmässä tulee olla rengaspaineanturit ensimmäisessä rengasvannesarjassa, jolla ajoneuvo on rekisteröity. Tämän jälkeen tuleviin rengassetteihin antureita ei ole pakko laittaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa käytöstä, jos valmistaja siihen antaa mahdollisuuden.

Renkaiden paineenvalvontajärjestelmiä on olemassa kahta päätyyppiä:

Epäsuora TPMS-järjestelmä mittaa renkaiden pyörimisnopeuksien muutoksia ABS -antureiden avulla. Se kertoo ilmanpaineen muutoksesta sytyttämällä merkkivalon, mutta ei yksilöi mikä rengas on kyseessä. Järjestelmä pitää kalibroida renkaan vaihdon yhteydessä, vaihdettaessa rengaskokoa tai ilmanpaineiden muuttuessa.

Suora TPMS-järjestelmä mittaa rengaspaineita anturilla, joka on asennettu yksilöllisesti jokaiseen pyörään. Suora järjestelmä yksilöi jokaisen renkaan ja voi kertoa jokaisen renkaan ilmanpaineen erikseen. Uusi anturi on yleensä ohjelmoitava erikseen auton TPMS- järjestelmään, mutta on myös olemassa itseohjelmoituvia antureita. Suorat järjestelmät tulevat luultavasti yleistymään tulevaisuudessa.

Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.

KÄYTTÖIKÄ Alhaiset rengaspaineet kuluttavat renkaita, heikentävät niiden kestävyyttä ja voivat aiheuttaa niiden vaurioitumisen. Yli 0,5 barin vajaapaine = RENGASRIKON VAARA

OHJATTAVUUS Liian alhainen rengaspaine heikentää auton hallittavuutta. Jos auton nopeus kaarteessa on 100 km/h rengaspaineen ollessa 2,0 baria, nopeus laskee 87 km/h:een 1,0 barin paineella. Vajaapaine = heikentynyt ajettavuus.

VESILIIRTO Yli 30 % vajaapaine lisää voimakkaasti vesiliirron riskiä. Vajaapaine = suurempi vesiliirron riski.

JARRUTUSKYKY Alhaiset rengaspaineet lisäävät jarrutusmatkaa. Vajaapaine =pidempi jarrutusmatka.

POLTTOAINEENKULUTUS 1,0 barin vajaapaine lisää vierinvastusta ja kasvattaa polttoaineenkulutusta 6 %:lla.